JAARVERSLAG 2015 BLOKKER HOLDING

Onze Formules

Blokker Holding is in april 2016 precies 120 jaar prominent aanwezig in de Nederlandse winkelstraten met Blokker, en later met de formules Bart Smit, Leen Bakker, Intertoys, Xenos, Marskramer, Big Bazar en Cook&Co. En niet alleen in Nederland, ondertussen zijn veel van deze formules en Maxi Toys al jaren vertrouwde merken in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italië. 

De retail in Nederland zit midden in een grote verandering die niet alleen door de economische crisis is ingezet. Klanten oriënteren zich, winkelen en kopen via verschillende kanalen en op verschillende tijden. Voorheen afgebakende markten vervagen. Foodretail wordt ook horeca en andersom, dierenartsen voeren een gezamenlijke webshop, supermarkten bezorgen hun producten aan huis en bezorgdiensten gaan zelf voedingsmiddelen leveren. De economie trekt weliswaar weer licht aan, maar voor de retail is 2015 net als 2014 een woelig jaar gebleken. Grote namen verdwenen voorgoed uit het straatbeeld, anderen wisselden van eigenaar en gingen in afgeslankte vorm door. Al in het begin van het nieuwe jaar werd duidelijk dat ook bij Blokker Holding ondanks de inspanningen voor het optimaliseren van de loonkosten verdere maatregelen nodig waren om de kosten beter in lijn te brengen met de dalende omzet. Voor Blokker en Xenos was een reductie van het aantal arbeidsplaatsen in winkels helaas noodzakelijk. 

De verschillen tussen de markten waarin Blokker Holding zich begeeft zijn echter groot. Ondanks een toegenomen consumentenvertrouwen leveren huishoud en speelgoed ook in 2015 beiden respectievelijk 5% en 4,5% in (Bron: CBS).  Dat er weer meer huizen verkocht worden is gunstig voor de woonbranche die een goede omzetgroei van maar liefst 6,6% liet zien (Bron: CBS). 

Online groeide nog steeds met dubbele cijfers, maar de omnichannel-spelers hebben hun achterstand ingehaald. De omzetgroei van de pure players is nu nagenoeg hetzelfde als de online omzetgroei van de omnichannel retailer (Bron: CBS). Wat de klant betreft is het dus geen kwestie van “of, of”, maar “én,én”. Ook de online activiteiten van Blokker Holding hebben in 2015 een groei van maar liefst 37% laten zien. Dat is het bewijs dat de omnichannelstrategie die het concern heeft ingezet de juiste is.