Toen jaren geleden het online bestellen door consumenten in opmars kwam, had dat gevolgen voor het logistieke proces. Roel Megens (37) zat er meteen bovenop. De complexiteit van weblogistiek trok hem aan. “Het vraagt om een andere manier van denken en werken. Als organisatie moet je slagvaardig zijn en durven te veranderen. Blokker Holding wil niet een enkele bladzijde aan e-commerce besteden, maar kiest voor een heel boek. Dat wil ik meemaken, en daarom heb ik in 2015 besloten om te gaan werken bij Blokker.”

Volledig en op tijd leveren

Om de logistiek van de webshops in goede banen te leiden was een e-DC noodzakelijk. Dat kwam er in september 2015. Het e-DC staat in Gouda en is speciaal ingericht voor de e-commerce. “Voor consumenten moeten we een gevarieerd assortiment in huis hebben. Daarvan kunnen we geen grote voorraden aanleggen. De indeling van waar alles staat is daarom essentieel, evenals de wijze van orderpicken. Medewerkers moeten meer met elkaar samenwerken omdat ze gezamenlijk een bestelling met meerdere producten klaarmaken.” Wat online vóór 22.00 uur is besteld, wordt de volgende dag geleverd. Dat kan bij het huisadres van de klant zijn of bij een winkel waar de bestelling kan worden opgehaald. Er is weinig tijd tussen de order en de daadwerkelijke distributie door PostNL. De planning van de voorraad, het personeel en de inzet van de distributeur luistert daarom nauw, ook al omdat consumenten geen volledig voorspelbaar bestelgedrag vertonen. “We moeten flexibel zijn, anders kunnen we niet volledig en op tijd leveren. En dat zijn wél onze beloftes aan de klant.”

Leanprincipes
Bij de start in september 2015 omvatte het e-DC zo’n 15.000 vierkante meters. Al snel volgde een flinke uitbreiding. In de tussentijd werd ook de inrichting aangescherpt. Het e-DC is nu volgens ‘leanprincipes’ ingedeeld. “Dat is een strategie waarbij het gaat om een efficiënte en een veilige bedrijfsvoering. Een van die principes is het gebruikmaken van kleuren. We hebben nu gele looppaden die snel de weg wijzen in het e-DC, de groene zones zijn de plaatsen waar gewerkt wordt en wit gebruiken we voor het opslaan van goederen. Zo kan iedereen veiliger en efficiënter het werk doen.” Op een normale dag werken in het e-DC circa 150 medewerkers. Ingeval van drukte kan dat aantal worden uitgebreid naar rond de 250. En dat is ook zeker nodig in het laatste kwartaal van het jaar waarin consumenten massaal hun inkopen voor de feestdagen doen, ook online. “We zijn nu bezig het aantal producten uit te breiden. We hebben uiteindelijk zelf de meeste producten in Gouda op voorraad, maar kunnen dan ook artikelen online verkopen die wij via derden leveren. Door de vergroting van het assortiment verlengen we wederom digitaal het aanbod in onze winkels. Dit past bij de ambitie om een endless aisle - het oneindige winkelschap - te realiseren.”