Nienke (37) koos na haar studie bedrijfskunde aan de universiteit van Groningen bewust voor een carrière in de retail. Na de HEMA, C1000 en Jumbo ging ze zo’n drie jaar geleden aan de slag bij Blokker. “Blokker is een krachtig merk. Mensen kennen Blokker en hebben er een mening over. Dat trekt mij aan. Voor zo’n merk wil ik graag werken.” Er lag een prachtige uitdaging voor haar klaar: de beschrijving van het merk Blokker en de vertaling ervan naar de fysieke winkels en de medewerkers. De radicale vernieuwing van de formule moet ervoor zorgen dat Blokker zich kan aansluiten bij de wensen van de hedendaagse consument.

De markt is en blijft in beweging
Was 2014 het jaar van de ontwikkeling van het eerste concept, 2015 gaat de boeken in als het jaar van het uittesten en doorontwikkelen en 2016 het jaar van de lancering en snelle uitrol van de Nieuwste Blokker. Strakke schema’s zijn nodig om de winkels in korte tijd te verbouwen. Zo’n metamorfose duurt anderhalve week. Nienke: “In die periode krijgt een Blokkerfiliaal een nieuw jasje. Letterlijk in de zin van een nieuwe inrichting, maar ook figuurlijk. We gebruiken de sluitingsperiode namelijk voor het opleiden van de medewerkers. Na de heropening kunnen zij de klanten nog beter van dienst zijn dankzij product- en servicetrainingen.” Extra folders en scherpe aanbiedingen zorgen ervoor dat de Nieuwste Blokker meteen weer aandacht trekt. Klanten komen snel kijken en zijn te spreken over de ruim opgezette winkel waar zij meer overzicht hebben dan voorheen. Producten zijn sneller gevonden en mocht er iets niet in huis zijn, dan biedt de Kiosk, de webshopservice in de winkel, een oplossing. Nieuwe merken zijn toegevoegd aan het assortiment en het Blokker huismerk is onderweg. Nienke is tevreden over het winkelconcept. “Er staat een prachtige winkel. De wensen van de klanten vormen altijd onze leidraad en de reacties van consumenten zijn zeer positief.”

Belangrijke rol voor medewerkers

Op de verbouwingsplanning voor 2016 staan ruim 150 winkels. Ook de marketingmix wordt opnieuw geladen. Dat geldt voor onder andere de folder en de tv-reclame, voor zowel de winkels als de webshop. “De omnichannelstrategie vraagt uiteraard om een integrale communicatie. Op welke manier dan ook, de klant moet altijd dezelfde boodschap krijgen. We zetten Blokker neer met heldere en herkenbare beelden.” Er wordt fors geïnvesteerd, en niet alleen in de winkels en in de marketingmix. “Ook in trainingen van onze medewerkers. Zij vervullen immers in onze organisatie een belangrijke rol.”