Hilda (39) is op haar twintigste begonnen bij Leen Bakker in Enschede. Na de geboorte van haar tweede kind stopte ze om thuismoeder te zijn. Dat beviel niet. “Mijn leven is beduidend minder leuk zonder klanten en collega’s. Bovendien miste ik mijn vak. Ik vind verkopen het leukste wat er is.” Hilda ging dus terug, en bleef. Ze is nu afdelingsverantwoordelijke Raamdecoratie.

Klanten voelen zich welkom
Drie jaar geleden woedde er op de meubelboulevard van Enschede een flinke brand. Het pand van Leen Bakker bleef gespaard. Toch kreeg deze winkel minder bezoek omdat de omgeving zo gehavend was. Al snel startte de herbouw van de meubelboulevard die in oktober 2015 als Woonplein Enschede officieel werd heropend. Bijna een half jaar daarvoor was de Leen Bakker al verbouwd. Hilda: “Klanten vinden onze vernieuwde winkel veel groter dan eerst. Maar de verbouwing is binnen de bestaande muren gebleven. Dankzij een slimme inrichting oogt het nu veel ruimer en overzichtelijker. De winkel ademt een gastvrije sfeer. Klanten voelen zich welkom bij ons, dat hoor ik vaak.”

We bieden extra service
De afdeling Raamdecoratie is bijna een winkel in een winkel. Klanten hebben keuze uit 250 verschillende gordijnstoffen en uit zo’n 500 kleuren van andere raamdecoratie zoals jaloezieën en rolgordijnen. Hilda weet dat klanten zich oriënteren op internet en in woonbladen. Daarna gaan ze naar de winkel om een definitieve keuze te maken. “Het gaat daarbij om de exacte kleur en de structuur bijvoorbeeld. Is een klant nog niet helemaal zeker van wat hij of zij wil, dan vragen wij om foto’s van het interieur, de vloer en de muren. Zo krijgen we een goede indruk van welke stijl de klant houdt en kunnen daardoor gerichter allerlei stofstalen of andere producten laten zien en, minstens net zo belangrijk, laten voelen. We bieden extra service in samenwerking met onze stoffeerder. Dat bestaat uit het ter plaatse opmeten en ook het monteren bij de klant thuis. Daar is veel vraag naar.”

Feedback wordt serieus genomen
De omzet van Raamdecoratie in Enschede is nu fors hoger. Natuurlijk speelt de vernieuwde winkel hierbij een rol. De presentatie van het assortiment komt er geheel tot z’n recht. “Twee keer per jaar wisselt de collectie. We krijgen schapplannen om alles zo goed mogelijk te presenteren. Het servicekantoor hoort graag onze ervaringen. Wij voeden ze, zeggen ze. De feedback uit de winkels wordt serieus genomen en dat is prettig. Soms komt er een tussentijdse aanpassing.” In zo’n inspirerende omgeving kunnen Hilda en haar collega’s helemaal doen waar ze goed in zijn: adviseren en verkopen. Daarom zijn de verwachtingen voor 2016 hoog. “We krijgen bovendien een nieuwe collectie kant-en-klare zonwering die aantrekkelijk is geprijsd. Mocht de juiste maat er niet tussen zitten, dan kunnen we die tegen zeer lage meerkosten bij de leverancier bestellen. Zo hoeven klanten niet zelf de zonwering in te korten. Veel mensen kunnen of durven dat niet en waarderen dat wij een dergelijke service bieden.”