Als het gaat om de beleving van een merk maakt het voor klanten niet uit of ze online kopen of een winkel bezoeken. Om die reden volgt Nextail de omnichannelstrategie. De webshops en de winkels van Blokker Holding moeten dezelfde uitstraling hebben, dezelfde prijsstelling hanteren en dezelfde service bieden. “Klanten vertonen steeds vaker omnichannelgedrag”, vertelt Antoine Brouwer (44). “Ik ook. Ik koop veel online. Als ik haast heb bijvoorbeeld of als ik het niet noodzakelijk vind om een product van te voren te bekijken. Maar in het weekend ben ik een echte funshopper. Dan ga ik samen met mijn gezin winkel in, winkel uit. Online en fysiek kopen vullen elkaar dus heel goed aan.”

Technisch platform
Het online verkopen is een dynamisch proces dat continu in beweging is, ook op technisch vlak. Er zijn vaak en veel wijzigingen. Om ervoor te zorgen dat het beheer van de webshops efficiënt verloopt, heeft Nextail in 2015 een uniform technisch platform gecreëerd. “Dit is een omvangrijk project waarbij we de opzet en de inhoud van onze webshops in lijn met elkaar hebben gebracht. Zo’n platform heeft grote voordelen. Een wijziging hoeft nog maar één keer te worden doorgevoerd. Dat scheelt tijd en fouten.” Het aantal producten dat online verkrijgbaar is, werd in 2015 behoorlijk uitgebreid. Dat gaf de invoering van online bestelpunten in de fysieke winkels extra kracht. Nu kunnen medewerkers gemakkelijk voor klanten producten bestellen die niet in het assortiment van de winkel zitten of niet meer op voorraad zijn. En dat betekent verhoging van de omzet. Klanten zien dit bovendien als extra service, net zoals de invoering en verbetering van Click & Collect. “Consumenten bestellen online bij een webshop en halen het product bij een winkel op. Zo kunnen zij zelf bepalen wanneer en waar ze hun bestelling ophalen.

Long tail en real time
De focus voor 2016 is gericht op winstgevendheid en het hart van de e-commerce: long tail en real time. Consumenten willen graag veel keuze en snelle levering op het moment dat het hen uitkomt. Uitbreiding van het assortiment is nodig. “Voor het bieden van een endless aisle moet je dus ook oneindig veel producten online kunnen aanbieden (long tail). Het vergroten van ons assortiment is een continu proces waaraan we veel aandacht besteden.” Bij real time spelen de verschillende vormen van distributie een rol. De komst van het e-DC in Gouda heeft de levering aan consumenten gestroomlijnd. Maar er zijn meer opties. “We hebben een pilot met distributeur PostNL om speelgoed binnen een uur na de online bestelling bij de klant thuis te laten bezorgen. Dat product komt uit een winkel in de buurt en wordt gehaald en gebracht door PostNL. Dit is een interessante pilot, ook voor de andere werkmaatschappijen. We beschikken dankzij onze winkels over een fijnmazig netwerk dat volop mogelijkheden voor distributie biedt.” De omzetten van online retailers in Nederland worden bijgehouden door Twinkle, een onafhankelijk kennis- en informatieplatform. In de jaarlijkse e-retail top 200 steeg Blokker Holding in 2015 van de 17e naar de 13e plaats. De ambities van Nextail gaan verder. “Winstgevende groei realiseren en een plek in de top 10, dat wordt het in 2016.”